De onboarding-ervaring

De inburgeringsstrategie

Tips voor een goede eerste dag

hier gehts lang

Tips en trucs voor onboarding

Vooral als start-up bent u misschien niet helemaal gewend aan het onboardingproces in het begin. Heb je er wel een? En zo niet, waarom is het dan zo’n probleem?

Vooral nieuwe werknemers bieden u grote mogelijkheden om uw bedrijf goed aan de buitenwereld te presenteren. Iedereen weet dat. De eerste dag in de nieuwe baan is met succes afgesloten en de grote vragenronde in de privésfeer begint. Hoe was het? Heb je iets gekregen? Hoe zijn ze? Hoe is het op kantoor?

Als vanaf de eerste seconde van het onthaal tot het einde van de dag alles klopt, gestructureerd is en uw nieuweling vol goede moed aan zijn of haar eerste werkdag kan beginnen, dan hebt u alles goed gedaan en kunt u er zeker van zijn dat er veel lof zal zijn.

Maar hoe slaagt u in onboarding en waar moet u rekening mee houden voor een goede onboardingstrategie?

Waarom is structuur zo belangrijk in het onboardingproces?

Want niets is dommer dan onvoorbereid een nieuwe werknemer te verwelkomen. Hij verwacht immers alle belangrijke informatie, stappen en do’s & don’ts van u te horen. Bovendien maakt een gestructureerd onthaal een goede indruk en geeft het een indruk van de manier waarop u werkt.

Geen “eerste dag” zonder een plan – anders dreigt er een ramp

Net zoals de eerste indruk bij het sollicitatiegesprek belangrijk is, is dat ook het geval bij het onboarden van uw nieuwe werknemers. Daarom:

MAAK EEN PLAN!

Doe het dus op een gestructureerde manier. Het is niet zo ingewikkeld als je denkt. Op deze pagina geven wij u een aantal tips om uw onboardingprocessen te optimaliseren.

Voor u, voor de recruiter, voor uw nieuwkomers

Geef uw nieuwe werknemer het gevoel dat hij of zij niet alleen is in het bos of in uw gangen. Laat hem zien dat iemand verantwoordelijk voor hem is en hem bij de hand neemt. Een gestandaardiseerd onboardingproces helpt uw HR-afdeling daarbij. Want niets is dommer dan met elk nieuw teamlid van nul te beginnen. Met een gestructureerd onboardingproces weet elke HR-manager hoe het werkt.

 

  • Integreer uw nieuwe werknemer soepel maar professioneel in zijn nieuwe werkomgeving en zijn werkterrein. Geef hem altijd de kans om zijn gedachten en meningen te uiten en zorg ervoor dat hij niet te weinig wordt uitgedaagd, maar ook niet te veel wordt uitgedaagd.

 

  • Zorg ervoor dat uw werknemers weten wie nieuw is en organiseer een kleine verwelkoming tijdens de lunchpauze, of zorg ervoor dat iedereen zich voorstelt aan de nieuwkomer. Zo voelt hij zich onmiddellijk aanvaard en wordt hij sociaal geïntegreerd in het team. Misschien ontmoeten jullie elkaar voor een cocktail of een biertje direct na het werk.

 

  • Uw nieuwe werknemers moeten uw bedrijfscultuur leren kennen. Daarvoor is het belangrijk dat zij zien en begrijpen hoe u uw werkdag organiseert, wat werkt en wat niet werkt en hoe open u met elkaar kunt praten. Geeft een cool gevoel en misschien zorgt uw nieuwe werknemer al voor de eerste branding in de privé-omgeving.

Voorbereiding is het allerbelangrijkste

Zeker, je hebt zo’n gezegde al honderd keer gehoord. maar er zit echt een kern van waarheid in. Omdat de voorbereiding moet lopen van het moment dat het contract wordt ondertekend tot de eerste dag van het werk. Wij noemen dit de pre-boarding fase. In deze fase van de onboarding hebt u al de kans om uzelf als een aantrekkelijk bedrijf te presenteren.

  • Stuur een klein welkomstgeschenk (onboarding box, T-shirt, tas met uw bedrijfslogo) naar uw nieuwe werknemer voordat hij/zij vertrekt.
  • Vergeet niet alle belangrijke informatie van tevoren toe te zenden (bedrijfsbrochure, reglementenboekje, informatiemateriaal).
  • Een lijst van contactpersonen in het team
  • Zoek een eerste maatje voor de nieuwe man die hem zal vergezellen vanaf de eerste dag in de nieuwe baan
  • De supervisor dient reeds een schema op te stellen met een samenvatting van de onderwerpen acclimatisatie, persoonlijke gevoelens en wensen, en het werkgeversgesprek.
  • Bereidt de werkplek voor. Dus het hoeft niet te gebeuren op de eerste dag van het werk. E-mail account, telefoon, laptop enz.
  • Informeer je collega’s over de nieuwe aanwinst, zodat iedereen het weet.

Gebruik de oriëntatiefase

Oriëntatie alstublieft! Deze fase wordt gebruikt vanaf de eerste dag van het werk tot ongeveer 3-4 maanden na het begin van het werk. In deze fase moet alles draaien om de introductie van de nieuwe collega in de bestaande bedrijfsprocedures en -processen. Met andere woorden, je moet een paar punten op je radar hebben.

Het volgende zou geschikt zijn voor de eerste werkdag:

  • Kort welkomstwoord en koetjes en kalfjes
  • Introductie van collega’s en ander personeel
  • Eerste buddy aanwijzen en voorstellen
  • Vergadering met de oversten
  • Toewijzing van de werkplek
  • Inleiding tot de werkprocessen en -activiteiten
  • Overhandiging van de Onboarding Box
  • Wachtwoorden, toegangskaarten, sleutels enz.

In de komende weken:

  • Geef een meer gedetailleerde en uitgebreidere inleiding tot de producten en diensten van uw bedrijf
  • Eerste gesprek met de supervisor over eerdere ervaringen en ideeën
  • Afspraak voor nog twee afspraken voor een gesprek

Met Mijo's Onboarding Box wordt alles een onvergetelijk hoogtepunt

Een nieuw bureau ziet er leeg uit. De inhoud van de Employee Box maakt de werkplek in een handomdraai persoonlijker. U laat zien dat u geeft om hoe de nieuwe werknemer zich voelt in uw bedrijf.

Het exclusieve ontwerp van de welkomstdoos en alle inhoud zijn een teken van waardering. Aangezien andere teamleden dezelfde objecten gebruiken, voelt de nieuwkomer zich geen buitenstaander en kan hij zich visueel inpassen in de bestaande structuren. Goodies in de bedrijfsopzet zijn een goede manier om iets van de natuurlijke onzekerheid van afgestudeerden en stagiairs weg te nemen.

Op die manier kan op de eerste werkdag een doos van hoge kwaliteit met uw merk op het bureau van het nieuwe lid worden geplaatst. Daarop uw logo en een welkomstwoord voor uw nieuwe teamlid.

Als je de doos opent, valt er een kaart op die je een goede start wenst in je nieuwe baan. Deze omvatten een glazen fles van hoge kwaliteit met uw merk, een ecologische biros van bamboe en een notitieboekje met uw merknaam. Een geborduurde draagtas en een powerbank zijn ook inbegrepen. Uw bedrijfslogo op alles. Terughoudend maar beknopt in ontwerp.

Dit maakt een grote indruk en is gegarandeerd het onderwerp van gesprek na het werk. Dit is hoe employer branding op een echt coole manier wordt toegepast.

Wij helpen u de juiste goodies te kiezen, de doos te ontwerpen en alles te produceren. Als u geen ruimte heeft voor uw afgewerkte dozen, slaan wij ze graag voor u op.